Statuia
lui Zeus este una dintre cele
șapte minuni ale lumii antice, sculptată după tehnica criselefantină,
în fildeș ornat cu aur și avînd o structură internă din lemn.
Statuia, cu o înălțime estimată la aproximativ 12 m, a fost realizată de către
sculptorul Phidias în preajma anului 435 î.Ch. în
orașul Olympia din Grecia. Pentru adăpostirea statuii a fost
construit un templu.
Se
crede că în anul 394 d.Ch. statuia a fost transportată
la Constantinopol, unde avea să fie distrusă de un incendiu în
anul 475.
În 1958 a
fost descoperit la Olympia și atelierul lui Phidias unde
s-a lucrat la realizarea statuii și au putut fi identificate câteva din
tehnicile de lucru (ulterior atelierul a fost transformat într-o bazilică
creștină, în prezent ruinată).După
victoria decisivă a grecilor, conduși de Themistocles,
asupra perșilor, în bătălia navală de
la Salamina (480 î.Ch), s-a hotărît să fie construit la Olympia
un templu consacrat lui Zeus, care să fie cel mai mare și mai bogat din Altis.
El a fost construit de arhitectul Libon originar
din Elida (Peloponez) și a fost terminat în anul 457 î.Ch.
Templul a fost realizat în ordinul "doric peripter hexastil", cu
șase coloane în fațada principală și câte treisprezece coloane pe fațadele
laterale, cu dimensiuni de 67,12 m lungime, 27,68 m lățime și 20,25 m înălțime
totală, până la partea superioară a frotonului (conform descrierii
istoricului Pausanias). Templul era acoperit cu plăci
de marmură de Naxos, frontonul de est, în loc de acrotera (mic piedestal servind ca suport
statuielor, vaselor și altor ornamente), purta o Victorie aurită.
Decorația sculpturală a celor două frontoane, executate se pare
de Paeonios și Alcamenes, a făcut faima acestui templu. Interiorul
era împărțit în trei zone: de la intrare până la doua coloană era un spațiu
liber, urma un spațiu închis până la cincea coloană, cu o balustradă de
marmoră; de la a cincea coloană până la peretele de vest, era așezată statuia
lui Zeus așezată pe un soclu din marmură albastră de Eleusis
Din măreața statuie ridicată lui
Zeus la Olympia nu a rămas decât soclul. Aspectul ei ar fi rămas necunoscut,
dacă Pausanias nu ne-ar fi lăsat bogata și amănunțita sa descriere.
Autorul acestei
opere, Phidias, era atenian, prieten și sfătuitor al lui Pericle. Era
deja cunoscut, după ce realizase cu puțin timp înainte statuia reprezentând
pe Athena Parthenos din templul Parthenon de pe
colina Acropolis din Atena. În mod asemănător, statuia lui Zeus
a fost executată în tehnica chryselephantină, din lemn îmbrăcat în foi
de aur și cu plăci de fildeș.
După cum spune Pausanias,
sculptorul a lucrat la opera sa într-o clădire care se afla la vest de Altis și
care era cunoscută și șase secole mai târziu sub numele de "atelierul lui
Phidias". El a avut drept colaboratori, un pictor - fratele
său, Panaenos - și un gravor, Colotes, originar din
insula Paros. După ce statuia a fost complet gata în atelier, ea a fost
demontată și transportată piesă cu piesă în templu, unde a fost remontată pe
soclul de marmoră dinainte pregătit.
Statuia avea înălțimea de aprox.
12 m, iar soclul nu depășea 14 m, înfățișându-l pe Zeus așezat pe un tron cu un
spătar înalt, bogat decorat. În mâna dreaptă ținea o Victorie, lucrată în
fildeș și aur, capul era încununat cu ramuri de măslin. În mâna stângă,
Zeus ținea un sceptru pe care stătea un vultur de aur. O mantie îi
cădea de pe umeri peste torsul gol și-i acoperea picioarele. Părțile corpului
neacoperite erau de fildeș, picioarele erau rezemate pe un taburet, susținut în
cele patru colțuri desfincși de aur.
Tronul
era bogat decorat, policrom, cu abanos, bronz, fildeș, aur, pietre
prețioase și picturi. Pausanias descrie în amănunt toate picturile care
împodobeau tronul și care reprezentau lupte legendare, figuri de zei și chiar
scene din jocurile olimpice. Astfel, sub sfincșii care susțineau brațele
tronului erau basoreliefuri care-i înfățișau pe Apollo și
pe Artemis omorând copiii Niobei, pe traverse erau reprezentate
lupte ale lui Heracles și ale lui Tezeu cu amazoanele,
pe soclu, Afrodita ieșea din spuma mării.
Expresia
feței lui Zeus imprima privitorului o profundă emoție. Forța și în același timp
seninătatea au impresionat pe toți cei care au privit statuia și a căror părere
s-a păstrat ca mărturie scrisă.
În
fața statuii exista un bazin care conținea uleiul necesar întreținerii, având
în același timp și rolul unei enorme oglinzi în care se reflecta statuia.
Publicul
nu se putea apropia de statuie, nici nu o putea vedea în în fiecare
zi. Antioh al IV-lea Epifanul (175- 164 î.Ch.),
regele Siriei elenistice, a oferit templului o draperie
de purpură, care a fost montată în fața statuii și nu era îndepărtată
decât la solemnități.
Lumina
care pătrundea în templu și cea dată de flacăra parfumurilor care ardeau
pe trepiede de bronz, era suficientă pentru a îmbrățișa toată măreția
statuii. Umbre și lumini jucau pe sandalele de aur, prin cutele mantiei bogat
drapate, pe torsul palid de fildeș, pierzându-se pe fața calmă și fruntea
senină, în ochii care concentrau toată viața statuii.
Nu se cunosc cu siguranță
împrejurările în care a dispărut opera lui Phidias. La aproape 60 de ani după
terminarea lucrării, plăcile de fildeș au început să se desprindă, fiind nevoie
de o restaurare. Se presupune că statuia ar fi fost distrusă o dată cu
incendierea templului în anul 408 d.Ch. După unii cercetători, ea ar
fi fost dusă la Constantinopol din ordinul împăratului Theodosie
al II-lea, unde ar fi fost distrusă de un incendiu în anul 475 d.Ch.
Deși templul a fost distrus
aproape în întregime, au rămas totuși fundațiile, o parte din pardoseală și
unele fragmente din coloane, din antablament și din frontoane, ceea ce a ajutat
mult la reconstituirea lui.
Monedă antică din timpul
împăratului roman Adrian, reprezentând statuia lui Zeus din Olympia
Lucrările arheologice au
început la Olympia la începutul secolului al XIX-lea, descoperind - printre
altele - în 1829 amplasamentul templului. În perioada 1875-1881,
o misiune arheologică germană sub conducerea istoricului Ernest
Curtius, a descoperit un mare număr de edificii și ansambluri, precum și un
număr impresionant de obiecte, monede, inscripții, obiecte de ceramică. Cu
această ocazie, s-au descoperit și numeroase fragmente ale templului lui Zeus
precum și soclul statuiei.
În afară de descrierile
amănunțite ale lui Pausanias, mai există un document destul de important, care
permite cercetătorului modern să-și facă o idee generală asupra înfățișării
statuiei: o monedă de bronz din Elida, din timpul împăratului roman Adrian (117-138 d.Ch.).
Un aspect general al statuiei lui Zeus este redat și într-o pictura
murală din epoca romană,
descoperită în 1888 la Eleusis.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu